اعتبارسنجی انگاره ستایش امام علی (ع) از خلیفه دوم بر پایه خطبه 228 نهج البلاغه

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)


چگونگی تعامل و رابطه امام علی (ع) با خلفا، یکی از موضوعات مهمی است که از دیرباز در مجامع علمی شیعه و اهل سنت مطرح بوده و در کتاب ها و رساله های بسیاری مورد بحث و نـظر قـرار گـرفته است.[i] دراین میان، تعامل امـام عـلی (ع) با خلیفه دوم -به دلیل حساسیتی که وجود دارد- به اختلاف بیشتری انجامیده و مباحث چالش آمیز فراوانی درباره آن مطرح گردیده است.

یکی از مسائلی که ستیز عـلمی صـاحب نظران فـریقین را به دنبال داشته و اخیرا از سوی برخی از عالمان اهل سنت بـدان دامن زده شده است، [ii]تعظیم و

امامت از ديدگاه نهج البلاغه(1)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

طرح امامت که از نظر اعتقادي- فرهنگي از اصيل ترين مباني ايدئولوژيکي اسلام و از نقطه نظر سياسي- اجتماعي از بارزترين  امامت از ديدگاه نهج البلاغه(1)

پايه هاي انقلابي فقه اسلام مي باشد در تجزيه و تحليل هاي سنتي بيشتر در دو بخش: شرايط امام و مسئوليت هاي امامت مورد بحث قرار گرفته و مي گيرد.بي شک بررسي اين دو بخش مي تواند پاسخگوي بسياري از سوالاتي باشد که در زمينه امامت مطرح مي گردد. ولي توجه به اين نکته جالب تر خواهد بود که شرايط و مسئوليت هاي امامت تنها در صورتي مشخص خواهد شد که ماهيت امامت و عناصر تشکيل دهنده اين طرح ايدئولوژيکي و انقلابي معين

منابع علمى ائمه اهل بيت (ع)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

 خلاصه: يكى از مصادر علم اهل بيت (ع) ، پيامبر گرامى اسلام (ص) است . علم رسول خدا كه علمى لدنى و از ناحيه خداوند بوده توسط آن حضرت در اختيار على (ع) و از طريق على (ع) به ساير ائمه (ع) منتقل گرديده است . علامه عسكرى دراين ‏باره مى ‏نويسد:
منابع علمى اهل بيت (ع)...((علامه سيدمرتضى عسكرى)) يكى از مصادر علم اهل بيت (ع) ، پيامبر گرامى اسلام (ص) است . علم رسول خدا كه علمى لدنى و از ناحيه خداوند بوده توسط آن حضرت در اختيار على (ع) و از طريق على (ع) به ساير ائمه (ع) منتقل گرديده است . علامه عسكرى

خلافت و امامت در کلام اسلامی

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

بحث و گفت و گو درباره ی خلافت و امامت، یکی از مهم ترین و دیرین ترین بحث ها و گفت و گوهایی است که در جهان اسلام،پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میان مسلمانان مطرح شده است. اگرچه پیش از این مسئله، درباره ی مسائل دیگری اختلاف نظر پیدا شد، اما اختلاف در فلسفه ی امامت و خلافت، دارای ویژگی های بی مانندی بود.عبدالکریم شهرستانی، پس از اشاره به پاره ای از اختلافات و مباحثه هایی که به هنگام رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و پس از آن، میان مسلمانان رخ داد، می گوید:پنجمین اختلاف آنان - که

نصب الاهي امام معصوم از منظر اهل بيت

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

اين تحقيق در پي كشف نظر اهل‌بيت(ع) راجع به نصب الاهي يا انتخاب مردمي مقام امامت مي‌باشد. در اين زمينه دو ديدگاه وجود دارد: غالب شيعيان، معتقدند كه اهل‌‌بيت(ع) منصوب به نصب الاهي هستند. در مقابل، عده‌اي مي‌گويند با استناد به منابع خود شيعه، عقيده به نصب الاهي امام  باطل است؛ چرا كه بر اساس اين منابع، اهل‌بيت(ع)، اعتقادي به نصب الاهي امام نداشته‌اند، بلكه ايشان مقام امامت، به خصوص امامت سياسي. را وابسته به رأي و نظر مردم مي‌دانستند و به انتخابي بودن آن قائل بوده‌اند.اين تحقيق، با روش توصيفي ـ

رهبرى؛ خلافت یا امامت

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

پس از وفات پیامبر صلى الله علیه و آله تا به امروز، دو مکتب در عالم اسلام وجود داشته است:1- مکتب امامت ، 2- مکتب خلافت
مکتب خلافت مى گوید: پیشوا و زمامدار انتخابى است. اما مکتب امامت مى گوید: پیشوا و زمامدار امت همان اوصیاء پیامبرندو این امر انتصابى است، نه انتخابى.آن گروه که مى گویند تعیین پیشوا بر اساس انتخاب مى باشد، معتقدند که این انتخاب به دست مردم انجام مى گیرد، و بعد از پیامبر این مردمند که زمامدار را انتخاب مى کنند.اما مکتب امامت مى گوید که تعیین پیشوا - اوصیاء پیامبر - از طریق انتصاب

امامت از ديدگاه نهج البلاغه(3)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

بعد مرکزيت و قطبيت در امامت بدان معني که امام در محور اصلي  امامت از ديدگاه نهج البلاغه(3)تمام حرکت ها و جنبش هاي تکاملي امت قرار گيرد تصوير جديدي از رهبري را ترسيم مي کند که با سيستم هاي رهبري متعارف و متداول کاملاً متفاوت مي باشد. با مطالعه و توضيحاتي که امامدر زمينه عنصر رهبري در امامت بيان مي کند مي توان بوضوح بدست آورد که رهبري امام از گونه رهبري طبقاتي که منجر به زمان مداري طبقه استثمار شده بر عليه طبقه ي توليد کننده و يا زمامداري طبقه توليد کننده عليه طبقه ديگر مي شود و يا رهبري حزبي که يک حزب با موقعيت سياسي حکومت و قدرت را بدست مي گيرد و

فرق میان امام نبی و رسول

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

فرق امام و پیغمبر علی علیه السلام فرمود: خدا پیغمبرش را در زمان انقطاع پیامبران و اختلاف مردم فرستاد، به وسیله او رسالت تمام شد و وحی خاتمه یافت.حضتر علی علیه السلام فرمود: پدر و مادرم به فدایت یا رسول الله! بواسطه مرگ تو چیزی قطع شد که بواسطه مرگ یگران قطع نشده بود، زیرا به مرگ تو نبوت و پیمبری و اخبار آسمانی منقطع گشت. گرچه در روایات فراوان الهام و ارتباط با جهان غیب برای امامان اثبات شده لیکن در خود همان احادیث فرقهایی برای امام و پیغمبر بیان شده است: فرق اول: از اخبار استفاده می شود که امام

امامت از ديدگاه نهج البلاغه (2)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

امام در مورد جريان سياسي انحرافي که پس از رحلت پيامبر (ص)  امامت از ديدگاه نهج البلاغه (2)اسلام رخ داد و به تفکيک ويرانگر امامت از ملت انجاميد به عنوانيک افشاگري تاريخي در خطبه سوم نهج البلاغه از خود و سرمداران اين جريان انحرافي سخن مي گويد.يک: و نخستين نقش امام را در جامعه اسلامي و هسته مرکزي و مقاوم امامت را در امت چنين بيان مي کند: اما و الله لقد تقمصها فلان و انه ليعلم ان محلي و منها محل القطب من الرحا ينحدر عني السيبل و لايرقي الي لاطير.
هشيارانه بنگريد قسم به خدا فلاني خلافت را چون تن پوشي به تن کشيد در حالي که چون قطب در سنگ آسياب است

رابطه خاتمیت با امامت

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

شئون و وظایف پیامبر و امام معصوم و موارد تمایز این وظایف چیست؟به طور کلی شیعه بر خلاف اهل سنت معتقد است که همان اهداف و اغراضی که منجر به ارسال رسل و انزال وحی از طرف خداوند شده، به نوعی دیگر در حضور امام دنبال می شود; لذا اکثر وظایف و شئونی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در زمان حیاتش به عهده داشت در زمان ممات و غیابش در جامعه ی اسلامی، به امامان معصوم(علیهم السلام)منتقل و واگذار می شود. البته این شئون غیر از شئون فردی آن حضرت است، چون همه و حتی خود ائمه(علیهم السلام) بر این امر متفق اند