تقدّم کلام شیعه بر معتزله

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 23 - 46 دقیقه)

 

 

تقدّم کلام شیعه بر معتزله


حبیب کارکن بیرق 1؛ طوبی کرمانی2
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2دانشیار گروه فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده
شیعه در طول تاریخ حیات خود، به اخذ اصول خویش...

ادامه مطلب...

تاریخ کلام امامیه در ماوراء‌النهر تا قرن پنجم هجری

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 18 - 35 دقیقه)

تاریخ کلام امامیه از مباحثی است که نیازمند مطالعات جدی و پژوهش‌های روشمند است. در طول تاریخ تشیع برخی مناطق جغرافیایی که محل تجمع توده‌های شیعی بوده، زمینه تشکیل حوزه‌های علمی قدرتمند و تأثیرگذاری را فراهم آورده است. در این میان، راجع به حوزه ماوراء‌النهر (بخشی از آسیای میانه)،...

ادامه مطلب...

بررسي علم امام از ديدگاه شيخ مفيد

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 17 - 34 دقیقه)

بررسي علم امام از ديدگاه شيخ مفيد

1 محمد مشكي


چكيده
در اين مقاله، ميكوشيم ابتدا ديدگاه شيخ مفيد (ره) را در خصوص علم امام، منشـ أ ايـن علـم،
علم امام به غيب، و اقسام اين علم تبيين كنيم. سپس قلمرو علـم امـام و مصـاديق آن را طـرح
خواهيم كرد و نشان ميدهيم كه علم امام به...

ادامه مطلب...

منابع علم امام از نگاه متکلمان قم و بغداد

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 23 - 45 دقیقه)

از جملۀ موضوعات اعتقادی که همۀ فرق و مذاهب کلامی‌ را به‌گونه‌ای، به خود مشغول کرده، امامت است. امامت در نظام اعتقادی شیعه، جایگاه ویژه‌ای دارد. در این مذهب، بدون توجه به امامت نمی‌توان به تبیین دیگر آموزه‌‌های اعتقادی پرداخت. یکی از ویژگی‌‌هایی که امامت شیعه را از امامت دیگر...

ادامه مطلب...

تحلیل مقایسه‌ای دیدگاه‌های اصحاب نیشابوری و قمی ائمه(ع) در باب امامت

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 28 - 55 دقیقه)

تحلیل مقایسه‌ای دیدگاه‌های اصحاب نیشابوری و قمی ائمه(ع) در باب امامت

نویسندگان
مجید صادقانی 1؛ محمدعلی چلونگر2؛ مصطفی پیرمرادیان3؛ محسن صمدانیان4
1دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه اصفهان، ایران
2استاد تاریخ اسلام، دانشگاه اصفهان، ایران
4دانشیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه...

ادامه مطلب...

مدرسه فکری حله

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 11 - 21 دقیقه)

حله در قرن پنجم توسط سیف الدوله منصور بن صدقه حمدانی (۴١۵ ق) تأسیس شد. علاقه و اعتقاد او به تشیع و حمایتش از علم و علما موجب شد تا حله در همان سال های نخستین، به صورت شهری فرهنگی و مرکزی برای شیعیان درآید[2] ؛ به گونه ای که در بین قرن ششم تا نهم مهم ترین مرکز شیعی، حتی مقدم بر نجف و بغداد...

ادامه مطلب...

رویکردهای کلامی و تحول‌آفرینی آن در مدرسه حله

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 16 - 31 دقیقه)

رویکردهای کلامی و تحول‌آفرینی آن در مدرسه حله

نویسنده
محمدحسن نادم
مدیرگروه شیعه‌شناسی و استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب

چکیده
تاریخ کلام امامیه در مسیر رشد و تعالی خود تاکنون مدارسی را پشت سر نهاده که هرکدام نقش تحول‌آفرینی در بالندگی اندیشه کلامی...

ادامه مطلب...

رویکردهای کلامی و تحول‌آفرینی آن در مدرسه حله

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 15 - 30 دقیقه)

پس از افول مدرسه شیعی بغداد، در پی حمله طغرل‌بیک سلجوقی در سال 448 ه.ق. و پراکنده‌شدن علما به شهرهای مختلف عراق، حجاز، ایران و شامات، تنها مدرسه‌ای که در تاریخ کلام امامیه از آن یاد کرده‌اند، مدرسه کلامی ری است (موسوی، 1394: 39-53)؛ اما ری و دیگر بلادی که علما در آن ساکن بودند،...

ادامه مطلب...

تحولات تفسیر قرآن در مذهب شیعه در عصر صفوی

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 23 - 45 دقیقه)


چکیده
رسمیت یافتن مذهب تشیع در دوران حکومت صفوی در ایران، در فاصله سده دهم تا نیمه سده دوازدهم هجری، و یکپارچه‌شدن فضای مذهبی ایران به سود تشیع دوازده‌امامی تأثیرات گوناگونی در حوزه‌های مختلف دانش‌های دینی، از جمله تفسیر قرآن، بر جا نهاد و دگرگونی‌هایی را در این حوزه موجب شد. برخی از این تحولات...

ادامه مطلب...

اخباريان برجسته شيعه

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 14 - 27 دقیقه)

 

اخباري‌گري به جرياني شيعي گفته مي‌شود كه گرايش فراوان به استفاده از روايات داشته و نظام اجتهاد و تقليد را بر نمي‌تافتند. آنچه كه در اين نوشتار به دنبال آن هستيم، آشنايي با برخي شخصيت‌هاي برجسته اخباري است. در اين تحقيق شخصيت‌هاي بزرگي همچون محمدامين استرابادي، ملامحسن...

ادامه مطلب...

Publish modules to the "offcanvs" position.