گزارش کارگاه شیعه شناسی همدان آبان97

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 2 - 4 دقیقه)

گزارش کارگاه های شیعه شناسی آبان-آذر 97

با ذیل عنایات امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف کارگاه شیعه شناسی در آبان ماه 1397 در استان همدان برگزار شد. این کارگاه با رویکرد شناساندن آراء و نظرات شیعیان طراحی و اجرا گردیده است.

در این دوره که با عناوین گوناگون و برای مخاطبین مختلف برگزار شد، ازاساتید خبره سطوح عالی حوزه و پژوهشگران رشته شیعه شناسی استفاده شده است. از جمله:

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا محقق زارع دانشگاه اهل بیت (ع)مدیر گروه تاریخ تشیع مرتبه علمی : استادیار

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید جمال الدین موسوی پژوهشگر و استاد رشته شیعه شناسی

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا یاری نیا پژوهشگر و استاد شیعه شناسی

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی کریمی پژوهشگر و استاد شیعه شناسی

دکتر رضا قائمی  پژوهشگر و استاد شیعه شناسی

دکتر رحمت الله روحی پژوهشگر و استاد شیعه شناسی



 

 

 

 

 

 

 

عناوین و سرفصل های ارائه شده در این دوره، عبارتند از:

مفهوم شناسی شیعه، تشیع

بررسی و تحلیل دیدگاه ها در مورد خاستگاه شیعه

وضعیت شیعه در جهان معاصر

بررسی تطبیقی مسئله امامت

آموزه های شیعه

 

 

 

در این دوره اساتید به  مفهوم شناسی شیعه و تشیع و بررسی معنای  تشیع و شیعه در لغت و در اصطلاح و به کاربرد تاریخی لفظ شیعه در احادیث و محاورات نخستین در صدر اسلام به طور مفصل می پردازند. بعد از واضح شدن مفهوم شیعه و تشیع در لغت و اصطلاح اساتید شروع به بررسی و تحلیل دیدگاه های مختلف در مورد خاستگاه شیعه می پردازند که به طور خلاصه میتوان گفت اظهار نظرها، درباره پیدایش شیعه به دو دسته تقسیم می شود:

1.تشیع ریشه در دوره رسول خدا(ص)دارد

     در این نگاه، تشیع برخاسته از متن دعوت اسلامی و آغاز آن همزمان با شکل گیری اسلام است.

2.تشیع زائیده تحولات و حوادث سیاسی و فکری بعد از رحلت پیامبر است.

     در این دیدگاه تشیع همانند و در عرض دیگر تحولات سیاسی و فکری و بسان رویدادی ناگهانی که بعد از وفات پیامبر(ص) به منصه ظهور رسیده در نظر گرفته می شود.صاحبان این نظریه بر اساس نوع و زمان تحولات فکری و سیاسی به چند دسته تقسیم می شوند:

     الف.عده ای قائلند تشیع بعد از وفات پیامبر(ص)در روز سقیفه پدید آمده است

     ب.برخی نیز معتقدند تشیع در روز فتنه الدار یعنی حوادث اواخر خلافت خلیفه سوم و جریان شورش مسلمانان که منجر به قتل وی شد به وجود آمده است.به اعتقاد این گروه بعد از این ماجرا، پیروان علی(ع)که همان شیعیان بودند، در مقابل خون خواهان عثمان و به اصطلاح عثمانیان قرار گرفتند.

ج.گروهی اعتقاد دارند که تشیع بعد از جنگ جمل،تا شهادت علی(ع) به وجود آمده است.

د.برخی نیز برآمدن شیعه را در واقعه کربلا می دانند.

ر.عده ای نیز پیدایش آنرا از سوی ایرانیان میدانند

      با توجه به اهمیت و محوریت موضوع، در آغاز نظریه گروه دوم- یعنی قائلین به پیدایش تشیع بعد از وفات رسول خدا(ص)- ارائه و به نقد و بررسی آن پرداخته می شود و سپس در بخش دیگر نظریه گروه اول- یعنی قائلین به وجود اصطلاح تشیع در زمان رسول خدا(ص)- که اعتقاد اصلی شیعه است، به عنوان نقدی بر نظریه دوم مطرح می شود.

 

بعد ار بیان این  مطالب و سرفصل ها به وضعیت شیعه در جهان معاصر اشاره و در مورد آن بحث و گفتگو میشود و همچنین اساتید به  بررسی تطبیقی مسئله امامت و آموزه های شیعه می پردازند

 

تعداد مخاطبین این  دوره، 200 نفر در قالب 4 کلاس آموزشی از ساعت: 8 الی 12 در دبیرستان نمونه دولتی شهید حجه فروش همدان و حوزه علمیه آخوند برگزار شد.

 

 

 

 

 


چاپ   ایمیل