تبيين ره آوردهاى عصر ظهور در پرتو زندگي توحيدي[1]

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

چكيده

عصر سيطره دين، عصر فراهم شدن زمينه‌ها براى بازگشت انسان به فطرت توحيدى او است؛ پس بايد ره آوردها و بركات آن را در همين بستر، تبيين و ارائه كرد. عدالت گسترى در عصر ظهور كه امرى قطعى قلمداد شده، برپايى قسط در يكتاپرستى، درك موقعيت انسان‌ها به عنوان بندگان خدا و نجات از شرك خودپرستى و فرو نشاندن معبودهاى پندارى است. در آن عصر، امنيت معنوى و اخلاقى بر اساس اهرم تقواي الهي پديد مى آيد. شكوفايى خردها، رشد فضايل و پالايش رذايل اخلاقى در بستر اصلاح باورها، رخ مى نمايد و عامل و محرك همه بركات،

تنوع يا وحدت فرهنگي در جامعه جهاني مهدوي

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

چکيده

فرهنگ جهاني درعصر جهاني شدن، از مفاهيمي است که توجه بسياري از انديشوران را به خود جلب كرده است. در اين نوشتار، در صددآنيم که با رويکرد اسلامي و با توجه به روايات عصر ظهور، فرهنگ جهاني را ترسيم كنيم؛ لذا ابتدا به توضيح مفاهيم پرداخته و سپس به سه استراتژي فرهنگي که عبارتند از: تنوع فرهنگي يا پلوراليسم فرهنگي، يکسان سازي يا امپرياليسم فرهنگي و وحدت در عين کثرت، اشاره خواهد شد و بر اساس استراتژي سوم که همان وحدت در عين کثرت است، به تبيين فرهنگ جهاني در عصر ظهور خواهيم

نقش انقلاب اسلامي ايران در تغيير نگرش به آموزه مهدويت

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

چكيده

درك و فهم حقيقت انقلاب اسلامي، كار ساده‌اي است؛ اما هر ساده‌اي را نمي‌توان به سادگي بيان كرد. براي راه يافتن به ميدان اين حقيقت به زمان نيازمنديم. اسلام و ـ با تأكيد پردامنه‌تر ـ تشيّع، در ساحت فلسفه تاريخ، فرايند تمدن‌سازي و ايستگاه آخر جهان، تصويري توان‌مند، غايت‌خواه و آرمان‌‌گرا را در انديشه مهدويت به رخ همگان كشيده است؛ اما اين انديشه در طول تاريخ با هول و هراس‌هاي بسياري آميخته شده و بعضاً با اجمال و اهمال به مهجوريت كشيده شده است. با پيروزي انقلاب اسلامي، آموزة مهدويت كه در گرداب

تأثير متقابل دفاع مقدس و فرهنگ مهدويت

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

چكيده

فرهنگ مهدويت، فرهنگي است بسيار غني كه از ديرباز تاكنون در حوادث مختلفي خودنمايي كرده است. يكي از حوادثي كه فرهنگ مهدويت در آن نقش اساسي داشتند، قيام ملت ايران به رهبري امام خميني رحمه الله عليه مي‏باشد. در پي اين قيام، ملت ايران، وارد جنگي شد كه براو تحميل كردند.

بي‏‏شك، فرهنگ مهدويت تأثيراتي بر دفاع مقدس داشته است. در اين مقاله، به برخي از اين تأثيرها اشاره شده است، از جمله تبعيت از نايب امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف، افتخار سربازي براي امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف و

ابعاد رشد در مدينه فاضله مهدوي از ديدگاه آيت الله جوادي آملي

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

چكيده


در آموزه‌هاي اسلام و آراي مسلمانان، مباحث متعددي در ارتباط با نظام اسلامي مطلوب يا همان مدينه فاضله وجود دارد كه در اين راستا مي‌توان ابعاد پيشرفت نظام اسلامي ايران با چشم‌انداز الگوي مدينه فاضله مهدوي را بررسي كرد. آيت الله جوادي آملي، پيشرفت نظام اسلامي را مبتني بر نقش محوري رهبر آن مي‌داند كه در عصر غيبت، ولايت فقيه و در عصر ظهور، امامت انسان كامل يعني حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف به آن مشروعيت مي‌بخشد. همچنين نقش مديران و شاخصه‌هاي مديريتي آن‌ها در رسيدن به رشد و پيشرفت

جايگاه «فرضيه» در پژوهش‏هاي ديني (مهدويت پژوهي)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

چكيده

يكي از انگاره‌هاي مهم در پژوهش‌هاي روشمند و اصولي، بهره‌وري از (فرضيه) يا (فرضيات تحقيق) و قرار دادن آنها در چارچوب نظري و تئوريك است؛ يعني، متمركز شدن در يك يا چند مؤلفه مهم و بنيادي و استخراج و استنباط دانش و نكته جديدي از آن در يك يا چند زمينه خاص و بر اساس قواعد و قوانين شناخته شدة (روش تحقيق).

فرضيه يا فرضيات، ارتباطي وثيق با دغدغه و سؤال اصلي پژوهشگر دارد و راهي روشن براي هدايت و استخوان‌بندي تحقيق به شمار مي‌رود. با اينكه فرضيه از اهميت و ارجمندي بالايي برخوردار است؛ ولي

اصحاب و ياران مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

چكيده

در اين نوشتار، با استفاده از منابع روائي شيعه موضوع ياران حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف، ويژگي‌ها و خصوصيات اسمي و مليتي آنان، تعداد اصحاب، جنسيت اصحاب (تعداد مرد و زن)، نحوه حضور و ياري رساني آنان و نيز وضعيت نيروهايي كه در هنگامة ظهور، براي حمايت از حضرت قيام مي‌كنند و در دو محور: گروه اصحاب ويژه امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف و گروه انصار و ياوران آن حضرت در هنگام ظهور، مورد بررسي قرار گرفته است.

 

مقدمه

براساس آموزه‌هاي ديني، يکي از سنت‌هاي الهي

مهدويت و عقل‌گرايي

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

چكيده
عقل‌گرايي كه تعابير ديگر آن، راسيوناليسم، عقل‌پرستي، عقل‌زدگي، عقل‌بسندگي و اصالت عقل است، در قرن هفدهم، بعد از دوران رنسانس و نوزايي علمي، بر اساس ديدگاه‌هاي علمي دكارت، گاليله و نيوتون، پي‌ريزي شد. اين پديده در قرن هيجدهم و در ادامة روشنفكري و عقل‌گرايي توسط روشن‌‌انديشاني چون دالامبر، ولتر، كندورسه و ديدرو با سرعت بيشتري تداوم يافت.

دست‌آورد و رهيافت روشنگري و اصالت عقل، افول عقل از جايگاه و منزلت واقعي خود و فروكاسته شدن در امور مادي و تجربي و نيز بي‌خاصيت شدن آن برابر خوب و

تشکیل حکومت جهانی، چرا و چگونه؟

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

چكيده

مي‌توان دلايلي يافت كه پيروزي حضرت مهدي صاحب زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف، نه با قدرت خارق‌العاده و نه با كشتار و خون‌ريزي، بلكه با شيوه‌هاي معمولي و طبيعي، انجام خواهد يافت. برخي از آن‌ها كه در اين مقاله آمده است، عبارتند از:

1. سير طبيعي بشري از نظر اعتقادي و باورهاي ديني، از شرك به سوي توحيد.

2. فراگيري شر و فساد، جنگ‌هاي عمومي.

3. اميدواري به آينده‌اي درخشان و ظهور دولت حق و عدالت و تأسيس حكومت فراگير، توسط انساني الهي.

4. ظهور دولت حق و برقراري عدالت

کارکرد آموزه انتظار در کنترل اجتماعي

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

انتظارامام زمان عليه السلام داراي کارکردها و پيامدهاي مختلفي است . دراين مقاله، به کارکردکنترل اجتماعي مي‌پردازيم.

کارکردکنترل اجتماعي با دومکانيزم بح‍ث شده است؛ يکي مکانيزم دروني وديگري مکانيزم بيروني. در مکانيزم دروني، احساس حضورامام، در رفتار افراد منتظر تاثيرگذار است. در مکانيزم بيروني، از جامعه‌پذيري و نظارت اجتماعي (امر به معروف و نهي از منکر) در جايگاه دوعامل بيروني درکاهش ناهنجاريها بحث شده است.

 

انتظار امام زمان عليه السلام در جايگاه يک استراتژي جدي شيعه، ميان منتظران

X