مراد از یاتی بکتاب جدید ... در مورد امام زمان (عج)

شبهات مهدویت بازدید: 1235
(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 4 - 7 دقیقه)

اینکه در روایت است که امام زمان عج کتاب جدید می آورد چیست؟ آیا کتابی غیر از قرآن است؟
برای پاسخ به این پرسش لازم است که ابتدا اصل و ترجمه روایت را بیاوریم

روایت از امام باقر ع است که در منابع متعددی ذکر شده است و ما آن را از کتاب الغیبه نعمانی نقل می کنیم :

عَنِ الْبَزَنْطِی عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَیدٍ الْحَنَّاطِ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع یقُومُ الْقَائِمُ بِأَمْرٍ جَدِیدٍ وَ کتَابٍ جَدِیدٍ وَ قَضَاءٍ جَدِیدٍ عَلَی الْعَرَبِ شَدِیدٌ لَیسَ شَأْنُهُ إِلَّا بِالسَّیفِ لَا یسْتَتِیبُ أَحَداً وَ لَا یأْخُذُهُ فِی اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِم ( الغیبه نعمانی ص 233) ترجمه: امام باقر علیه السّلام فرمود: «آن قائم، به امری نوین و کتابی تازه و قضایی جدید قیام خواهد نمود، بر عرب سخت گران است (یا سخت خواهد گرفت) او را کاری جز با شمشیر نیست، توبه هیچ کس را نمی پذیرد، و در کار خدا از ملامت هیچ شخص خرده گیری باک ندارد»

آن چه در این روایت آمده است این است که قیام امام زمان عج بر اساس امر جدیدی است و کتاب جدیدی و قضاء جدید. اما مراد از این سه چیست؟ برای اینکه مراد از این سه مشخص شود باید این روایت را در کنار روایات دیگر بررسی کرد یکی از روایت های دیگری که می تواند ما را در فهم مراد این روایت کمک کند روایت دیگری از امام باقر ع است که ابو بصیر از ایشان چنین نقل می کند که: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع إِنَّ الْإِسْلَامَ بَدَأَ غَرِیباً وَ سَیعُودُ کمَا بَدَأَ فَطُوبَی لِلْغُرَبَاءِ فَقَالَ یا أَبَا مُحَمَّدٍ إِذَا قَامَ الْقَائِمُ ع اسْتَأْنَفَ دُعَاءً جَدِیداً کمَا دَعَا رَسُولُ اللَّهِ ( همان ص 322) ترجمه: «به امام صادق علیه السّلام عرض کردم: مرا از کلام امیر المؤمنین علیه السّلام که می فرماید: «اسلام به غریبی آغاز شد و در آینده نیز بدان حال که شروع شده باشد باز خواهد گشت پس خوشا بحال غریبان» آگاه فرما، حضرت فرمود: ای ابا محمّد قائم هنگامی که قیام کند دعوت نوینی را آغاز خواهد کرد همان گونه که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله دعوت فرمود.

با توجه به این روایت دوم حضرت امیر المومنین می فرماید اسلام به غریبی آغاز شد. به عبارت دیگر زمانی که پیامبر شروع به دعوت به اسلام کرد سنت های جاهلی در جامعه رواج داشت بنابراین وقتی پیامبر اصول و معارف اسلام را به مردم عرضه می کرد برایشان ناآشنا و غریب می آمد چرا که به روش و فرهنگ جاهلی خو گرفته بودند. حضرت در ادامه می فرماید اسلام در آینده به آن حال که شروع شده بود باز خواهد گشت به این معنا که بعد از مدتی باز هم مردم و امت اسلامی به همان فرهنگ جاهلی قبل از بعثت رجوع می کنند و کم کم روش های جاهلی در بین مردم رواج پیدا می کند به طوری که فرهنگ غالب جامعه همان فرهنگ جاهلی خواهد بود. فرهنگی که در آن ارزش های الهی رنگ می بازند و ارزش های مادی و دنیوی پر رنگ شده و رواج پیدا می کنند. بر این اساس وقتی امام زمان عج ظهور می کنند و مردم را به همان اصول و معارف اسلام دعوت می کنند این اصول و معارف برای مردمی که دوباره به سنت های جاهلی رجوع کرده و خو گرفته اند جدید و نا آشنا به نظر می آید. پس مراد این نیست که امام زمان عج مردم مسلمان را که به اسلام عمل می کنند به دین جدید و دعوتی جدید غیر از اسلام یا قرآن فرا بخواند. بلکه مردمی را به همان اسلام و قرآن دعوت می کند که به مرور از اسلام فاصله گرفته و دوباره گرفتار سنت ها اداب و رسومی شده اند که نه با ارزش های الهی بلکه با ارزش های غیر الهی مطابق است.

حال طبق این حدیث مراد از حدیث قبل هم روشن تر می شود. به این معنا که آن چه که حضرت بر اساس آن عمل می کند و بدان دعوت می کند همان قرآنی است که پیامبر آورده است و بر اساس همان احکامی داوری خواهد کرد که پیامبر داوری می کند و روشی رادر جامعه پیش خواهد گرفت که مطابق با روش پیامبر و قواعد اسلام است. اما علت اینکه این روش و مسلک امام برای مردم جدید است را می توان در روایت دیگری که از حضرت علی ع نقل شده است متوجه شد که حضرت در توصیف جامعه عصر ظهور چنین می فرماید : «مثل ما أتوه من الاستیلاء علی أمر الامة، کل ذلک لتتم النظرة التی أوجبها الله تبارک و تعالی لعدوه إبلیس إلی أن یبلغ الکتاب أجله، و یحق القول علی الکافرین، و یقترب الوعد الحق الذی بینه الله فی کتابه بقوله: وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ، و ذلک إذا لم یبق من الإسلام إلا اسمه، و من القرآن إلا رسمه، و غاب صاحب الأمر بإیضاح العذر له فی ذلک، لاشتمال الفتنة علی القلوب، حتی یکون أقرب الناس إلیه أشدهم عداوة له، و عند ذلک یؤیده الله بجنود لم یروها، و یظهر دین نبیه (صلی الله علیه و آله) علی یدیه علی الدین کله، و لو کره المشرکون».(تفسیر البرهان ج 4 ص 97)

که حضرت در تفسیر آیه « وعدالله الذین. ..» می فرماید این آیه زمانی تحقق پیدا خواهد کرد که از اسلام جز نامی و از قرآن جز رسمی (خطی و ظاهری) باقی نمانده باشد و صاحب الامر در غیبت باشد. .... بنا براین مشخص می شود که زمان ظهور امام زمان عج مردم فقط اسم مسلمانی یدک می کشند و به قرآن عمل نمی شود چرا که مردم از اسلام و عمل به احکام آن فاصله گرفته اند.

بنا براین وقتی حضرت بر اساس اسلام و سنت پیامبر عمل می کند و تک تک احکام و آموزه های قرآن را به متن جامعه می آورد این امور برای مردم عجیب می نماید و چنان تصور می کنند که حضرت دین و کتاب جدیدی آورده است. پس مراد از قضاء جدید و کتاب جدید طبق آن چه که از کنار هم گذاشتن این سه حدیث روشن می شود، کتاب و دینی غیر از قرآن و اسلام نیست بلکه احیای سنت های اسلام و احکام و آموزه های قرآن و منهدم ساختن دوباره سنت های جاهلی در بین مردم است.

 

چاپ