فلسفه تأسیس مکتب اشاعره

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

 

 بررسی فلسفۀ جدایی «اشعری» از مکتب پیشین خود «معتزله»، از مسائل تاریخی کلامی و امروزه جزو مسائل فلسفه‌های مضاف است که در بین متکلمان اهمیت دارد. نویسنده در این مقاله ضمن تفکیک موضوع در دو مقام «فلسفۀ کناره‌گیری اشعری از معتزله» و «فلسفۀ تأسیس مکتب اشاعره»، به بررسی علل این دو محور پرداخته است. در مقالۀ حاضر، فلسفۀ تأسیس مکتب اشاعره در دو فلسفۀ سلبی و اثباتی مورد بحث قرار می‌گیرد. در فلسفۀ سلبی عوامل مؤثر در کناره‌گیری به دو قسم «معرفتی = دلیل‌گرایانه» و «غیرمعرفتی = علت‌گرایانه»

جریان شناسی اشاعره

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

اين نوشتار بخشي از کتاب دو جلدي آشنايي با فرق و مذاهب اسلامي است که با همکاري برخي نويسندگان ديگر و به سفارش انجمن اديان و مذاهب در سال 1386 به نشر رسيده و به عنوان متن درسي در رشته اديان و مذاهب در دانشگاه‌هاي ايران تدريس مي‌شود.1. تاريخ مذهب اشعري1-1. بنيانگذار و تاريخ پيدايشبنيانگذار مكتب اشعري، ابوالحسن اشعري است. ابوالحسن علي بن اسماعيل اشعري در سال 260 هجري در بصره متولد شد که نسبش به ابو‌موسي اشعري مي‌رسد.1 وي در ابتدا معتزلي

مذهب بود و از ابو‌علي جبايي رئيس معتزله‌ي بصره کسب

آشنايى با فرق و مذاهب اسلامى ( اشاعره)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

چکیده

1. به دنبال روش افراطى معتزله در استفاده از عقل و روش تفريطى اهل حديث در سركوب عقل ، مذهب اشعرى در اوايل سده چهارم هجرى به منظور تعديل اين دو جريان توسط ابوالحسن اشعرى پا به ميدان گذاشت .

2. صفات خبريه صفاتى هستند كه در آيات و اخبار آمده ولى عقل به خودى خود آنها را براى خدا اثبات نمى كند. مانند داشتن دست و پا و... براى خدا. برخى از اهل حديث به نام حشويه ، اين صفات را به همان معنايى كه در مخلوقات وجود دارند به خدا نسبت مى دادند. معتزله دست به تاءويل اين موارد مى زدند اما اشاعره از يك سو

بررسی و تحلیل اصول عقاید اشاعره

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

اشاعره در بسیارى از مسائل با معتزله، شیعه و سایر مذاهب اسلامى اختلاف دارند. ابتدا فهرست وار عقاید اشاعره را مورد بحث و بررسى قرار مى دهیم.

۱ـ بکارگیرى عقل در فهم اصول:اشعرى پس از اعتزال از معتزله کماکان عقل را به عنوان ملاک و معیارى جهت سنجش، مخصوصاً در مسائلى که شرع نسبت به آنها ساکت بود یا بحث روشنى نکرده، جایز مى دانست. او در کتابش موسوم به ((استحسان الخوض فى علم الکلام)) نظر کسانى را که بر ادله عقلى خرده مى گرفتند رد کرده و دلایلى از قرآن و سنت در اثبات حجیت عقل در قضایا آورده است. او

معرفی فرقه کلامی اشعریه

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

فرقه‌ای کلامی اسلامی است که به ابوالحسن اشعری نسبت داده می‌شود. وی علیه معتزله قیام کرد. اشاعره، برهان‌ها و دلایل عقلی و کلامی را به عنوان وسیله‌ای جهت مناظره با رقیبانی چون معتزله و فیلسوفان برای اثبات حقایق دینی و عقیده‌ی اسلامی به شیوه‌ی «ابن‌کلاب» به کار می‌گیرند.تأسیس اشاعره و برجسته‌ترین شخصیت‌های آن:•ابوالحسن اشعری: او ابو الحسن علی بن اسماعیل از نوادگان ابو موسی اشعری (رح) است. وی در بصره در سال ٢٧٠ ه‍ به دنیا آمد و سه مرحله از زندگانی فکری خویش را گذراند:

-مرحله‌ی اول: این

تاریخ پیدایش اشاعره

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

ایشان پیروان ابوالحسن علی بن اسماعیل بن ابی بشر اشعری می باشند. [۱] وی از نوادگان ابوموسی اشعری، صحابی معروف بوده است. اشاعره در اصول از وی تبعیت می نمایند. اشعریه در مباحث اصول دین و عقاید، پرجمعیت ترین فرقة مذهبی است که تاکنون بر افکار اکثر پیروان سنت و جماعت حکومت کرده است.

ابوالحسن اشعری به سال 260 و یا 270 هجری قمری در شهر بصره به دنیا آمد و در همان شهر که مجمع بزرگ علمای معتزله بود، نزد آنان به تحصیل پرداخت. یکی از استادان وی ابوعلی جبایی است. ابوالحسن اشعری در حدود سال 300 هجری قمری در

X