چکيده
عبدالكريم سروش در برخی مواضع مقالات خویش و در جهت تبیین مبنای رؤیا انگاری وحی مدعی است که نوع تفسیر آیات ابتدايی سورة واقعه توسط صدرالمتألهين و تأکید وی بر تحقق واقعة قیامت در زمان حال، مؤید استبصار صدرالمتألهين به نظریة مذکور است. در این مطالعة ذیل، دو عنوان «دیدگاه صدرالمتألهين در خصوص وحی» و «دیدگاه ايشان در خصوص حقیقت قیامت» این مدعا بررسی و نقد شده است. بررسی وحیشناسی صدرالمتألهين مؤید آن است که وی نه تنها در هیچیک از مواضع و آراء خویش در زمینة وحی به مبنای «رؤیا انگاری» اذعان ننموده، بلکه تأکید كرده است که وحی حقیقتی کلامی و خطابی دارد. البته عمدهترین دغدغة وی در این باره، به تبیین کیفیت جسمانی بودن فرایند وحی و از آن جمله، ماهیت ارتباط پیامبر با فرشتة وحی در وجه جسمانی و محسوس وحی معطوف گشته است. اما در خصوص تصریح صدرالمتألهين به تحقق واقعة قیامت در زمان حال، باید گفت: به سبب تفکیک قیامت به صغرا و کبرا در تفکر صدرایی، وی بر خلاف مدعای دکتر سروش، زمان وقوع قیامت کبرا را مبهم دانسته و صرفاً به تحقق قیامت صغرا اشاره كرده است. در حقیقت، آنچه صدرالمتألهين به تحققش معتقد است (قیامت صغرا) مد نظر دکتر سروش نیست، و آنچه مراد دکتر سروش در مقالات ششگانه است (قیامت کبرا) مورد تأیید صدرالمتألهين نیست. کلیدواژهها: تفسیر قرآن، وحی، صدرالمتألهين، قیامت.
محمد نجاتی / دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید سید عباس تقوی / مربي و مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید