چکیده
خلقت نوری اهلالبیت (ع)، یعنی آفرینش ایشان از نور، از جمله موضوعات محل بحث در کلام امامیه است. ریشه تاریخی این بحث روایات عمدتاً امامی است که در کتب و جوامع حدیثی مندرجاند. این روایات در مجموع حاوی تفاصیلی هستند که هر تکروایت فقط به بیان برخی از آنها بسنده کرده است. مقاله حاضر میکوشد فارغ از صحت و سقم سندی و بررسیهای دلالی و تفسیری، صرفاً با کنار هم چیدن و برشزدن و دستهبندی روایات مربوط، تصویر جامعی از ماجرای خلقت نوری اهلالبیت (ع) از آغاز تا انجام ترسیم کند. منبع پژوهش حاضر کتب
امامت و ولایت
چکیده
جایگاه پیامبران و ائمه (ع) یکی از مباحث کلامی است که هر یک از فرق شیعه به آن توجه کردهاند. بررسی دیدگاههای مذاهب شیعه نشان از اختلاف نظر چشمگیر میان آنان در این خصوص دارد. هر یک از فرق شیعی امامیه، اسماعیلیه و زیدیه با تکیه بر روشها و ابزارهای معرفتشناسی دینی مقبول نزد خود، دلایل و دیدگاههای خویش را ابراز داشتهاند. امامیه در قالب گرایشهای عقلگرا، نقلگرا و عرفانی به استدلال در خصوص این موضوع پرداختهاند. زیدیان عمدتاً با نگاهی عقلگرایانه کوشیدهاند این موضوع را تبیین کنند. اما
بررسی چگونگی دلالت آیه 24 صافات بر ولایت امام علی (ع)
چکیده
از جمله آیاتی که شأن نزول آن را ولایت حضرت علی (ع) دانستهاند، آیه 24 سوره صافات (وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئولُونَ) است. در این آیه بر بازجویی از مردم در روز قیامت و پاسخگویی در قبال برخی پرسشها تأکید شده است. پرسش پژوهش حاضر این است که دلالت آیه 24 سوره صافات بر ولایت امام علی (ع) چگونه است. این مقاله درصدد است با اتخاذ روش توصیفی ـ تحلیلی، نظریات مفسران و راویان فریقین که این آیه را درباره ولایت و وجوب محبت حضرت علی (ع) میدانند،
مسئله جانشینی پیامبر، یکی از پرنزاع ترین و دامنه دارترین مسائلی است که از رحلت پیامبر تا کنون ذهن اندیشمندان دو فرقه بزرگ تشیع و تسنن را به خویش مشغول داشته است. اهل تسنن با استناد به بلوغ فکری مردم، همة وقایع تاریخی و آیات و احادیثی که به نوعی مسأله جانشینی را مطرح می کند، توجیه می نمایند و متفکران شیعی با استناد به متن دین و کتاب خدا اثبات می کنند که پیامبر این امر مهم را به هیچ رو فروگذار نکرده است. مقاله پیش رو جانشینی پیامبر را در آیات و روایات تفسیری با تأکید بر منابع اهل سنت کاویده
چکیده
از جمله آیاتی که شأن نزول آن را ولایت حضرت علی (ع) دانستهاند، آیه 24 سوره صافات (وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئولُونَ) است. در این آیه بر بازجویی از مردم در روز قیامت و پاسخگویی در قبال برخی پرسشها تأکید شده است. پرسش پژوهش حاضر این است که دلالت آیه 24 سوره صافات بر ولایت امام علی (ع) چگونه است. این مقاله درصدد است با اتخاذ روش توصیفی ـ تحلیلی، نظریات مفسران و راویان فریقین که این آیه را درباره ولایت و وجوب محبت حضرت علی (ع) میدانند، بررسی و دلالت آیه بر ولایت حضرت را تحلیل کند
"صراط المستقیم"
در قرآن کریم به تکرار نام "صراط و سبیل "برده شده اما هر کجا اسمی از صراط مستقیم به میان آمده بصورت وحدت بوده یعنی همه جا صحبت از یک صراط مستقیم است در حالی که سبیل های متعددی نسبت به خدا داده شده است و این نشان دهنده این موضوع است که سبیل ها مختلف اند که ناشی از اختلاف حال بندگانی است که از آنها سیر میکنند ولی صراط مستقیم همواره یکی است. 1ونیز از بررسی ایاتی که در قران کریم آمده است (106 یوسف، 18 مائده، . . . ) روشن میشود که هر یک از سبیل های بسوی خدا دارای یک نوع کمال و یک نوع
چکیده
خلقت نوری اهلالبیت (ع)، یعنی آفرینش ایشان از نور، از جمله موضوعات محل بحث در کلام امامیه است. ریشه تاریخی این بحث روایات عمدتاً امامی است که در کتب و جوامع حدیثی مندرجاند. این روایات در مجموع حاوی تفاصیلی هستند که هر تکروایت فقط به بیان برخی از آنها بسنده کرده است. مقاله حاضر میکوشد فارغ از صحت و سقم سندی و بررسیهای دلالی و تفسیری، صرفاً با کنار هم چیدن و برشزدن و دستهبندی روایات مربوط، تصویر جامعی از ماجرای خلقت نوری اهلالبیت (ع) از آغاز تا انجام ترسیم کند. منبع پژوهش حاضر کتب
راز بگشای ای علی مرتضی
ای پس از سوءالقضا حسن القضا
چون تو بابی آن مدینه علم را
چون شعاعی آفتاب حلم را
(مثنوی معنوی، دفتر اول)
اسـاسـا هر نظام و حکومتی دارای خصوصیاتی است که برخی از آن ها مـوجـب بـرتـری و امـتیاز آن حکومت از دیگر نظام ها می گردد که بـایـد آن هـا را شـناخت و در راستای بهسازی نظام به کار گرفت. الـبـتـه این ویژگی ها ریشه در اندیشه های دینی، علمی، سیاسی و اجـتـماعی حاکم دارد، بنابراین، حاکم هر اندازه از معارف الهی، دانـش بـال، اقـتـدار سـیـاسی و اجتماعی برخوردار باشد به همان
سوال:
آیا از آیات قرآن می شود امامت امام علی(ع) را اثبات کرد؟
پاسخ
پاسخ:
بهترین راه اثبات امامت امام علی(ع) برای اهل سنت، تمسک به قرآن و روایاتی که در توضیح آنها در کتب خودشان نقل شده است، می باشد و البته بدیهی است که انسان باید حقیقت جو باشد تا به توجیهات ناصواب و غیر عقلانی متوسل نشود و چشم را به روی حقیقت نبندد.
در قرآن مجید آیات فراوانی است که با استفاده از احادیثی که از پیامبر اکرم (ص) در شأن نزول آنها وارد شده است، امامت امام علی (ع) را اثبات می نمایند.
به آیاتی چند توجه
اشاره:
مسئله جانشینی پیامبر، یکی از پرنزاع ترین و دامنه دارترین مسائلی است که از رحلت پیامبر تا کنون ذهن اندیشمندان دو فرقه بزرگ تشیع و تسنن را به خویش مشغول داشته است. اهل تسنن با استناد به بلوغ فکری مردم، همة وقایع تاریخی و آیات و احادیثی که به نوعی مسأله جانشینی را مطرح می کند، توجیه می نمایند و متفکران شیعی با استناد به متن دین و کتاب خدا اثبات می کنند که پیامبر این امر مهم را به هیچ رو فروگذار نکرده است. مقاله پیش رو جانشینی پیامبر را در آیات و روایات تفسیری با تأکید بر منابع اهل سنت