سخنان امیرالمومنین علیه السلام

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

حقیقت دنیا
دین مقدس اسلام همواره دل بستن به دنیا را نکوهش کرده است. کسانی که به حقیقت زندگی این دنیا آگاهند، خوب می دانند که دنیا جایگاه اصلی انسان نیست. از این رو اولیای الهی با تحمّل سختی ها و قرار گرفتن در مسیر صحیح و پاک زندگی، شیرینی و آسایش حیات ابدی را بر می گزینند و در این راه تلاش می کنند.

امیر مؤمنان علی(ع) در سخنان گوهربار خویش انسان را به مسافرانی تشبیه کرده، می فرمایند: «به راستی مَثَل آن کس که به حقیقت دنیا دانا شده مثل مسافرانی است که از منزلی تنگ و خشک، آهنگِ منزلی فراخ و

مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافى قسمت اول

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

در اين نوشتار سعى شده است كه برداشتهاى ملاصدرا و علامه مجلسى درباره مفهوم عقل در روايات «كتاب العقل و الجهل» اصول كافى، مورد تحقيق و كاوش قرار گيرد. مطالب در دو بخش تنظيم شده است: بخش اول، درباره تبيين و توضيح معناى عقل است. مباحثى مانند معناى لغوى و اصطلاحى عقل، معناى عقل از ديدگاه ملاصدرا و علامه مجلسى را در اين بخش مى ‏توان يافت در بخش دوم ،«تطبيق ديدگاه ملا صدرا و علامه مجلسى بر روايات» گنجانيده شده است. در اين بخش نظرهاى آنها درباره مفهوم عقل در تك تك روايات اصول كافى آورده شده است.

روش شناسی علم کلام روش استنباط از متون دینی

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

متکلمان اسلامی در تعریف علم کلام به دو جنبه «استنباط عقاید دینی »، و «اثبات این عقاید و دفاع از آنها» اشاره کرده اند،1 و در عمل نیز همین دو کار عمده را، که هر یک دارای مراحلی است، انجام داده اند2; هرچند، به دلیل ضرورت پاسخگویی به مخالفان، معمولا جنبه دوم بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

آنان با قطع نظر از اختلافی که در چگونگی اثبات خدا و راه وصول به «معرفة الله » دارند، پس از اثبات وجود خدا و نبوت خاصه پیامبر اکرم(ص) در استنباط عقاید دینی به دو منبع عقل و وحی توسل می جویند; البته در

تعلیقات آيت الله جعفري براصول كافي

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

نه باب ازكتاب الحجه آيت الله جعفري بركتاب الحجه اصول كافي نكاتي را ذكركرده است،برخي ازاين كتاب درباب-راويان حديث و يا افرادي كه درحديث ازآنها

نام برده شده- به لحاظ تاريخي و انساب مي باشد و برخي نكات اعتقادي درباب بداء. اراده خدا، غيبت امام موسي كاظم(ع).بيشترن كات اين مقاله درباره امام مهدي(علیه السلام) است.

غيبت صغري و كبري،نظريات برخي از انديشمندان اهل سنت درباره امام مهدي (علیه السلام)،نظريه هاي ابن خلدون،شيخ احمد محمد شاكرازعلماي محدث-مصري،فتواي رابطه العالم الاسلامي،نائبان خاص و

الأصول الأربعمائة اِتان کُلبِرگ

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

زمانی که علمای امامیه، آغاز نگارش آثار حدیثی شان را شرح می دهند، به دو دسته آثار قدیمی پدید آمده، اشاره می کنند. نخست، آثاری هستند که خود ائمه(ع) نگاشته اند، مثل: اثر مشهور نهج البلاغه، منسوب به علی بن ابی طالب(ع)** و صحیفه سجادیه منسوب به علی بن الحسین زین العابدین(ع) و نوشته های متعدد منسوب به جعفر الصادق و علی الرضا(ع).1 مسئله اعتبار و وثاقت این آثار، موضوعی است که هنوز هم مورد بررسی است. دومین دسته آثار، مجموعه هایی از احادیث امامی را شامل می شوند که به عنوان مناسب «اصول» (مفرد: آن «اصل»،

بررسی احاديث كلامي شیعه

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

ارتباط کلام و اعتقادات مطابقی نیست، مباحثی در کلام مطرح است که در اعتقادات مطرح نبوده است. اعتقادات مقدم بر کلام است، اعتقادات باورهای دینی است که منشأ آن شریعت است و کلام که به لحاظ تاریخی هم بعد از اعتقادات است وظیفه دفاع از آن را بر عهده دارد. در قرون نخست، کلام از کل آموزه­های دینی اعم ازاعتقادی فقهی و اخلاقی دفاع کرده است. کلام حوزه­هایی را شامل می­شود.که محل اختلاف بین فرق بوده است و بنابراین در حوزه­­ی اعتقادات موضوعاتی است که در کلام نیامده، چون محل اختلاف نبوده است. بنابراین ما

بررسی کتب اصول‌ اربعمائه‌

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

اَصْل‌، اصطلاحى‌ در علم‌ حدیث‌، به‌ معنى‌ هر یک‌ از نسخه‌ها و نوشته‌های‌ آغازین‌ که‌ مستقیماً از کتابت‌ شنیده‌ها پدید آمده‌ بوده‌اند. این‌ اصطلاح‌ با تفاوتهایى‌ در مصادیق‌، هم‌ در محافل‌ اهل‌ سنت‌ و هم‌ نزد امامیه‌ کاربرد داشته‌ است‌. اصطلاح‌ «اصل‌» با اشاره‌ به‌ مفهوم‌ «مصدر نقل‌»، از سابقه‌ای‌ کهن‌ همپای‌ حدیث‌گویى‌ و علم‌ حدیث‌ برخوردار است‌. اصل‌ حدیثى‌، در عرض‌ «مَصَنَّف‌» قرار دارد، با این‌ تفاوت‌ که‌ مصنفها به‌ نحوی‌، تدوین‌ یافته‌اند و نویسنده‌ در پدید آوردن‌ آنها حضوری‌ آشکار داشته‌

چهل حدیث از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

1- آية المنافق ثلاث : اذا حدث كذب واذا وعد اخلف واذا اؤتمن خان

نشان منافق سه چيز است : 1 - سخن به دروغ بگويد . 2 - از وعده تخلف كند .3 - در امانت خيانت نمايد .

 

صحيح مسلم ، كتاب الايمان ، ح 89

2- لا ینال شفاعتی من اخر الصلوة بعد وقتها
کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید

(بحارالانوار،ج،83ص20)

3- أبغض الحلال الي الله الطلاق .
منفورترين چيزهاي حلال در پيش خدا طلاق است .

سنن ابي داود ، كتاب الطلاق ، ح 1863

4- خَیرُ

مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافى قسمت دوم

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

بخش دوم: حمل روايات بر معانى عقل

2 - 1 - ديدگاه ملا صدرا
2 -1 -1 - معناى اول
معناى اول عبارت است از « غريزه‏اى كه انسان به وسيله آن از حيوانات امتياز

مى ‏يابد و آماده پذيرش دانشهاى نظرى و انديشيدن در صنعتهاى فكرى

مى‏ شود و كودن و هوشمند در آن يكسان هستند.

حكما اين معناى عقل را در كتاب برهان مورد استفاده قرار مى‏دهند و مقصودشان از آن، نيرويى است كه نفس به وسيله آن بدون قياس و فكر و به صورت فطرى به مقدمات بديهى دست مى‏يابد و به علوم آغازين مى‏رسد.»

2 -1 -2 - معناى دوم
معناى دوم «

نگاهي به مکاتب حديثي شيعه در سده هاي اوليه

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

مکتب حديثي کوفه: (منشأ پيدايش و جهت گيري فکري)

در مباحث پيشين به اين نکته اشاره کرديم که آغاز حرکت حديثي شيعه در کوفه به تاريخ ورود اميرالمؤمنين علي عليه السلام به اين شهر، پس از جنگ جمل، باز مي گردد. پس از اين هجرت،عده زيادي از صحابه و تابعان به سمت اين شهر حرکت کردند؛ به عنوان نمونه، براقي در تاريخ کوفه به 148 صحابي اشاره کرده که بدين مکان هجرت کرده و در آن مستقر شدند.

  البته اگر تعداد تابعان و فقهايي را که بدين سوي هجرت کردند نيز لحاظ کنيم عددي بالغ بر چند هزار خواهد شد؛ و در

X