سیری در آموزه ی شفاعت

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

 شفاعت در لغت به معنای جفت و در اصطلاح به معنای درخواست بخشش و کمک به گنهکاران از سوی شفیعان است؛ 2. شفاعت به دو نوع تکوینی و تشریعی قابل تقسیم است؛ 3. شفاعت از اصول مشترک میان اغلب فرقه های اسلامی است؛ 4. آیات قرآنی دال بر شفاعت،‌ تعارضی با یکدیگر نداشته و همگی بر این نکته تاکید دارند که شفاعت اولا و بالذات از آن خداست و ثانیا عده ای از بندگان خاص خدا به اذن او حق شفاعت را دارند؛ 5. منابع روایی شیعه و اهل سنت،‌ آموزه شفاعت را تثیبت کرده اند؛ 6. شفاعت موجب از بین رفتن روحیه ناامیدی در گنهکاران

عصمت در آثار شيخ مفيد

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

اعتقاد به عصمت امام از مهم ترين باورهاي شيعيان اماميه محسوب مي شود كه ازابتدا تكون اين باور در ميان ايشان از بحث هاي پردامنه وچالشي بوده كه انديشوران شيعه را به خود مشغول داشته است .ما در اين مقاله درپي تقرير نظريه مرحوم شيخ مفيد كه در بين متكلمين اماميه سرامد و داراي نو اوري وابتكارات فراون مي باشد هستیم.
عصمت در لغت:
اين واژه در لغت به معناى منع، نگهدارى و حفاظت به كار رفته است؛ جوهرى در صحاح اللغة مى‌نويسد:
والعصمة: المنع. يقال: عصمه الطعام، أي منعه من الجوع... والعصمة

وجوب نظر (به کارگیری عقل) در معارف دینی از منظر کلام اسلامی

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

بهره‌گیری از عقل و تفکر عقلی و اعتبار آن در معارف دینی، مسئله‌ای است که از دیرباز در قلمرو اندیشة دینیکانون توجه بوده است. در قلمرو اسلامی، مکاتب گوناگون کلامی نه تنها اعتبار عقل و تفکر عقلی را به منزلة منبعی برای رسیدن به معارف دینی به رسمیت می‌شناسند، بهره‌گیری از عقل را در این زمینه واجب می‌دانند. متکلمان برای اثبات این امر استدلال‌هایی نیز ترتیب داده‌اند. البته دربارة اینکه وجوب نظر از احکام عقلی است یا سمعی، میان متکلمان عدلیه و اشاعره اختلاف‌نظر دیده می‌شود. در این مقاله استدلال‌های

ملکه عصمت, مطلق یا مقید؟بخش اول

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

آنچه شیعیان (اعم ازعلما و مردم) بدان معتقدند اینست که انبیاء(ع) از بدو تولد تا آخرعمرازهرگونه گناه و معصیت ، سهو و خطا و نسیان، در قول و فعل معصوم اند.(چه در دریافت و ابلاغ وحی و چه غیرآن). درخصوص اهل بیت (ع) نیز معتقدند غیر از عصمت در دریافت و ابلاغ وحی که موضوعاَ منتفی است، سایر مراتب عصمت را دارا هستند.بنابرآنچه در مقدمه قبلی(گام نخست) گذشت، مقرر شد مباحث بصورت موضوعی و هرکدام دریک مقاله بصورت مختصر،منقح و نسبتاَ کامل عرضه گردد. هم اینک با عنایت خداوند و توفیق او نکاتی چند پیرامون ملکه عصمت

نظریه بداء در فرق شیعه

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)
بداء یکی از معتقدات شیعه‌ امامیه بوده و از جمله مـسائل جنجالی و پر سر و صداست.در طول تاریخ علم کلام و اعتقادات‌،بین‌ امامیه با سایر‌ فـرق‌ شیعه اخـتلافاتی بـوده،زیرا شیعه‌ به تبعیت از ائمه معصومین(ع)به شدت از بداء حمایت می‌کرد و می‌گفت:«خداوند به چیزی مانند«بداء»عبادت نشده است» چنان که امام‌ صادق(ع)فرمود:«ما عبد اللّه عزّ و جلّ بشئ‌ مـثل البداء »و یا در کلام دیگرش فرمود:«ما عظّم اللّه عزّ و جلّ‌ بمثل البداء » ولی بعضی از فرق شیعه منکر آن‌اند،و بعضی در مصادیق بداء با امامیه اختلاف دارند

ملکه عصمت، مطلق یا مقید( بخش دوم)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

درمقاله قبلی، دیدگاه شیعه واهل سنت درخصوص عصمت انبیاء(با استدلال عقلی صرف) بیان شد؛که صرفا ناظر به عصمت انبیا از حیث دریافت و ابلاغ وحی بود دراینجا به مقتضای ادامه بحث به عصمت انبیا با دلایل قرآنی(دلیل نقلی) خواهیم پرداخت؛ ابتدا عصمت انبیا ازحیث دریافت و ابلاغ وحی و سپس عصمت ازمطلق گناهان بیان خواهد شد.
بیان عصمت انبیاء(ع) درقرآن
الف - آیات دال بر عصمت انبیاء(ع) در دریافت و ابلاغ وحی :
1- "وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكيمٍ عَليمٍ (نمل6) و "وَ ما يَنْطِقُ عَنِ

بایستگی های امام:علم امام

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

علم امام، از مقولات بحث انگیز و جنجالی دانش کلام است. از دیر زمان، این مسأله مورد بحث متکّمان شیعی، قرار داشته و تاکنون نیز، از جایگاه و حرمت بحث، کاسته نشده است.
1 . اعتقاد به علم وسیع امام: ضمائر و نهان آدمیان، زبانها و لهجه ه، صناعات و... در میان متکلّمان شیعه، ابواسحاق اسماعیل بن اسحاق نوبختی (م 311 هـ) از قدیمی ترین کسانی است که در میان طرفداران این اعتقاد، نام برده می شود. این اندیشه، به مرور توسعه یافت و در اعصار اخیر، در اذهان متکلّمان و محدّثان و متدینان، تفکّر حاکم گردید.
2

مفهوم توسل در قرآن

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

«یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَ جَهِدُوا فى سبِیلِهِ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ » (1) ؛ اى کسانى که ایمان آورده اید پرهیزگارى پیشه کنید و وسیله اى براى تقرب به خدا انتخاب نمائید و در راه او جهاد کنید باشد که رستگار شوید.موضوع مهمى که در این آیه باید مورد بحث قرار گیرد دستورى است که درباره انتخاب وسیله در این آیه به افراد با ایمان داده شده است.وسیله در اصل به معنى تقرب جستن و یا چیزى که باعث تقرب به دیگرى از روى علاقه و رغبت میشود مى باشد.

فطری بودن گرایش به دین

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

یکی از اساسی‌ترین مباحث معارف دینی، آن است که آیا دین و اعتقاد به ماورای طبیعت به ویژه ایمان به خدا چگونه و تحت تأثیر چه عواملی برای انسان‌ها پدید آمده است. آیا شریعت و تشریع با تکوین و آفرینش‌ هماهنگی و هم‌سنگی دارند یا آن‌ها دو جریان متفاوت هستند؟این مقاله به دنبال آن است که اثبات کند بینش‌ها و گرایش‌های دینی به چگونگی آفرینش انسان و نهاد او برمی‌گردد و این ندای فطرت است که انسان را به سوی ایمان و گرایش به مبدأ و معاد و برنامه‌ای متناسب با آن فرا می‌خواند و به دنبال آن، عوامل پشت کردن برخی

عصمت پیامبران

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

عصمت به معنى مصونیت بوده و در باب نبوت داراى مراتب زیر است:الف ـ عصمت در مقام دریافت، حفظ و ابلاغ وحى;ب ـ عصمت از معصیت و گناه;ج ـ عصمت از خطا و اشتباه در امور فردى و اجتماعى ...عصمت به معنى مصونیت بوده و در باب نبوت داراى مراتب زیر است:الف ـ عصمت در مقام دریافت، حفظ و ابلاغ وحى;ب ـ عصمت از معصیت و گناه;
ج ـ عصمت از خطا و اشتباه در امور فردى و اجتماعى.عصمت پیامبران در مرحله نخست، مورد اتفاق همگان است، زیرا احتمال هر نوع لغزش و خطا در این مرحله، اطمینان و وثوق مردم را خدشه دار مى سازد و

X