عقاید و باورهای زیدیان

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)
چند باور مشترک بین تمامی فرقه‌های زیدیه (جارودیه، سلیمانیه، صالحیه و …) دیده می شود که عبارت اند از: ۱٫ باور به عدل الاهی، ۲٫ باور به اختیار انسان و نفی جبر، ۳٫ تأکید بر اصل امر به معروف و نهی از منکر، ۴٫ اعتقاد به امامت امامان علی، حسن و حسین (ع)، ۵٫ امامت پس از امام حسین، در فرزندان امام حسن یا امام حسین (ع)، ۶٫ دعوت و قیام، از شرایط «امام» است (علاوه بر شرایط عمومی؛ نظیر عدالت، دانایی دینی و …. این نکته، از اصول بسیار مهم در تفکر سیاسی زیدیه است. ۷٫ باور به ظهور مهدی (عج)، ۸٫ نفی تقیّه

مشاهیر زیدیه از ابتدا تا قرن 8 هجری قسمت دوم

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

در قسمت قبل با زندگی و آراء قاسم رسى، امام هادى مؤسس حکومت زیدیه یمن و ناصر اطروش آشنا شده و در این قسمت با زندگی و اندیشه های: حاکم جشمى، ابن المرتضى و یحیى بن حمزه آشنا خواهیم شد. 4- حاکم جشمى ابوسعد محسن بن محمد معروف به ابن کرامه جشمى و حاکم جشمى در سال 413 هجرى در جشم از توابع نیشابور به دنیا آمد.

وى از نسل محمدبن حنفیه و از قبیله عربى جشم است. حاکم جشمى در پى ظهور سلجوقیان در خراسان و سخت گیرى آنها نسبت به معتزله به مکه مهاجرت کرد و در نزد زیدیان مکه درس خواند. او در آن جا به سوى

آشنايي با زيديه

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)
انديشه ها و تاريخ زيديه را چون ساير فرق و مذاهب مي توان از دريچه هاي مختلف مطالعه کرد . اگر به زيديه به عنوان قدرتي سياسي بنگريم، بايد به تاريخ دولت هاي زيدي مذهب ادريسيان مغرب و داعيان و امامان ديلم و طبرستان و سلسله امامان زيدي در يمن بپردازيم . اگر با نگاهي کلامي و اعتقادي بنگريم، بايد صرفا سير تحول و عقايد زيديه را بررسي کنيم . روش مؤلف در اين بخش، حرکت بين اين دو نگاه است . وي با عنايت به ميزان دوري و نزديکي زيديه به دو شاخه اصلي اسلام يعني تشيع و تسنن، بيش از آن که به آن به عنوان يک حرکت

مشاهیر زیدیه از ابتدا تا قرن 8 هجری قسمت اول

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

زیدیه عالمان و دانشمندان بزرگى را در خود پرورش داده است. زیدیه در ابتداء بیشتر به فکر قیام و خروج براى انجام فریضه امر به معروف بود، و کمتر به فکر تبیین عقاید خود بوده است. بنابراین امامان زیدیه در قرن دوم کمتر به تألیف اهمیت داده، ولى خیلى سریع بزرگان آنها متوجه این نقیصه عظیم شده و شروع به خلق آثار نمودند.

قرن سوم، قرن شروع فعالیت هاى علمى زیدیه است که تاکنون ادامه دارد. از نکات برجسته تاریخ زیدیه این است که برخى از بزرگان با این که مقام امامت را عهده دار بوده و در حال جنگ یا

شناخت فرقه زيديه

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

زيديه فرقه اى هستند كه پس از امام على عليه السلام و امام حسن عليه السلام و امام حسين عليه السلام به امامت زيد فرزند امام سجاد عليه السلام قاتل اند و امام سجاد عليه السلام و ساير امامان بعدى شيعه اثنى عشريه را تنها به عنوان پيشوايان علم و معرفت مى پذيرند. نكته مهم در بررسى اين فرقه آن است كه بايد حساب زيد را از زيديه جدا كرد. از اين رو ابتدا به شخصيت زيد اشاره مى كنيم و سپس زيديه را مطرح مى كنيم .
شخصيت زيد بن على
زيد فرزند امام سجاد عليه السلام است . او در نيمه دوم قرن اول و نيمه

معرفی فرقه شیعی زیدیه

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

بنابر نقل اكثر منابع، زيد بن على بن حسين الشهيد، بين سال 75 تا 80 هجرى در مدينه از مادرى اُمّ ولد به دنيا آمد. در برخى منابع آمده كه مادر زيد، همان جاريه اهدايى مختار بن ابى عبيده ثقفى به امام سجّاد(عليه السلام) است. يحيى بن حسين معروف به الناطق بالحق (م424ق)، يكى از بزرگان زيدى مذهب در كتاب الافادة فى تاريخ الائمة الزيدية مى نويسد: «نام مادر زيد جيدا بود و مختار او را به سى هزاردرهم خريده و به على بن حسين رضى الله عنه اهداء نمود و نيز روايت شده كه على بن حسين آن را خريده است و زيد در سال 75ق

تحلیلی بر شخصيت زيد بن علي(ع)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

  در تاریخ، سال ولادت زید به طور روشن و صریح تعیین نشده است؛ به  طوری­ که در منابع مختلف از سال­های 75،[1] 76،[2] 80[3] و... به عنوان سال تولد آن جناب یاد شده است؛ اما آنچه که به واقع نزدیکتر می­نمایاند و حدیث بلند امام سجّاد(ع)[4] نیز بر آن صحه می­گذارد، این است که ایشان در سال 66- 67 هجری در مدینه به دنیا آمده­اند. پدر بزرگوارشان امام سجّاد(ع) و مادر ایشان کنیزی بود، شایسته و با نجابت به نام «حوراء»[5]  که مختار بن ابی­عبیده ثقفی او را به سی هزار درهم خریده بود و به امام(ع) هدیه داده بود.[6]

اندیشه‏ ها و تاریخ زیدیه

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

اندیشه‏ ها و تاریخ زیدیه را چون سایر فرق و مذاهب مى‏توان از دریچه‏هاى مختلف مطالعه کرد. اگر به زیدیه به عنوان قدرتى سیاسى بنگریم، باید به تاریخ دولت‏هاى زیدى‏مذهبِ ادریسیان مغرب و داعیان و امامان دیلم و طبرستان و سلسله امامان زیدى در یمن بپردازیم. اگر با نگاهى کلامى و اعتقادى بنگریم، باید صرفا سیر تحول و عقاید زیدیه را بررسى کنیم. روش مؤلف در این بخش، حرکت بین این دو نگاه است

. وى با عنایت به میزان دورى و نزدیکىِ زیدیه به دو شاخه اصلى اسلام یعنى تشیع و تسنن، بیش از آن‏که به آن به عنوان

X