قدرت وعدالت درسیاست علوی

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

مقدمه
سیاست از دلمشغولی های دیرین آدمی بوده است. بنابر اطلاعات كنونی ما، پیشینه مطالعات واندیشه‎های سیاسی، به یونان باستان می‎رسد. چنین می‎نماید كه سیاست، بستگی تام و تمامی با زندگی بشر دارد. اگر هم در مقاطعی سیاست قدم در وادی دانش ننهاده یا حضور مطالعات علمی در حوزه سیاست كمرنگ بوده است، هیچگاه از نقش علمای سیاست كاسته نشده است. حیات انسان از زمانی كه بتوان نام تمدن را برآن نهاد، آمیخته با سیاست بوده است. اساساً، سیاست (politics) و تمدن (Civilization)، به وجود یكدیگر معنا

رفتار سیاسی امیر مؤمنان (ع) و پاسخی به پنج تردید

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

«حضرت علی (ع) خود بهتر از هر کس این راه درمان را می دانست و به آن تصریح می کرد; اما اجرای آن را با اصول و ارزش های الاهی خویش ناسازگار می شمرد و این نوع اصلاح را موجب فساد خود و دینش می دانست; زیرا این کار فساد حاکم اسلامی و نزدیک ترین فرد به رسول خدا (ص) به شمار می آمد و جز نابودی اصول و ارزش های دینی نتیجه ای نداشت .» از این رو رفتار سیاسی آن حضرت (ع) را می توان نقطه پایانی بر معادله ای به شمار آورد که تا قبل از وی شیوه های کارآمد در امر خلافت خوانده می شد . رویکرد حضرت (ع) به رفتار سیاسی

جان سخن - حكومت در نهج البلاغه

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

حكومت در نهج البلاغه
از بیانات مقام معظم رهبری در دومین كنگره نهج البلاغه

مسئله حكومت در نهج البلاغه، مانند دهها مسئله مهم دیگر زندگی، در این كتاب عظیم به شیوه ای غیر از شیوه محققان و مؤلفان مطرح شده است. البته چنین نیست كه امیرالمؤمنین (ع) فصلی درباره حكومت باز كرده باشد و با ترتیب مقدماتی به نتیجه گیری برسد. شیوه سخن او در این باب هم، مانند ابواب دیگر، شیوه ای حكیمانه است، یعنی عبور از مقدمات و قرار گرفتن بر روی نتیجه، نگاه امیرالمؤمنین (ع) به مسئله حكومت، نگاه یك حكیم بزرگی است كه با منبع

کرامت انسانی در حکومت امام علی علیه السلام

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

حقوق بشر
دنیای اسلام، فرهنگ و تمدنی غنی دارد و با توجه به همین پشتوانه عظیم فرهنگی، نظامی جامع و پویا برای حکومت ارائه می دهد. در نظام اسلام، موضوع «حقوق بشر» یکی از مباحث مهم در امر حکومت به شمار می آید و نظام حقوقی اسلام، به خاطر داشتن منابع اصیل و توجه به جنبه های گوناگون زندگی انسان، مباحث جامعی درباره حقوق بشر مطرح می کند.

اصطلاح حقوق بشر که «در فرهنگ های دیگر، سابقه تاریخی کهن ندارد» و در سده های اخیر در جامعه بین المللی بر سر زبان ها افتاده، از هزار و چهارصد سال پیش به صورت

آیین حکومت داری ازدیدگاه علی (ع)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

مقدمه
روی الدیلمی عن عمار و ابی ایوب عن النبی صلی الله علیه و آله انه قال: «یا عمار ان رایت علیا قد سلك و ادیا و سلك الناس وادیا غیره، فاسلك مع علی ودع الناس. انه لن یدلك علی ردی و لن یخرجك من الهدی ». (1)

دیلمی از عمار بن یا سروابی ایوب انصاری روایت كرده است كه رسول خدای صلی اله علیه و آله چنین فرمود:

«ای عمار اگر دیدی كه علی از راهی رفت و همه مردم از راه دیگر تو با علی برو و سایر مردم را رها كن. یقین بدان علی هرگز ترا به راه هلاكت نمی برد و از شاهراه رستگاری خارج نمی

حکومت علوی، الگوی حکومت مهدوی

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

اشاره:

شاید در اذهان بسیاری ازمردم این پرسش مطرح باشد که امام مهدی، علیه السلام، چگونه حکومت خواهد کرد و نظام سیاسی - اداری که او برپا می کند چه ویژگیهایی خواهدداشت؟

در پاسخ این پرسش باید گفت که ویژگیهای حکومت مهدوی همان ویژگیهای حکومت علوی است; با این تفاوت که حکومت علوی تنها درگستره ای محدود از کره خاک و در مدت زمانی ناچیز برقرار شد و آن حضرت هم به دلیل درگیری در جنگهای داخلی،نتوانست به همه آنچه که در نظرداشت جامه عمل پوشد; اما امام مهدی، علیه السلام، با پیش گرفتن سیره جدش امیرالمؤمنان،

بایستنی هایی درآیین زمامداری

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

تشكیل مدینه فاضله انسانی و رسیدن به جامعه مدنی به مفهوم واقعی كلمه (1)، تحقق دولت كریمه (2) و نیل به حكومت صالحان، كه یك نوید قرآنی است (3) ، آرزوی همه انسان های مومن، آرمان خواه و آزاده است و دست یافتن به چنین آرمانی بس والا، همت های بلند، اندیشه هایی ژرف و قامت هایی نستوه می طلبد.

یكی از رهیافت های مهم و ارجمند كه می تواند ما را در فراهم سازی اهداف بلند یاد شده یاری دهد تعلیم آیین زمامداری از كسی است كه معلمش مالك و حاكم ملك و ملكوت است و تعلیم او بشری نیست بلكه از سرچشمه وحی و كریمه "و

بیعت و روش سیاسی حکومت علوی

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

الف) بیعت با علی علیه السلام *
پس از آشفتگی خلافت اسلامی در زمان عثمان و برقراری نظام طبقاتی جاهلی1 روز به روز بر مشکلات امر افزوده شد تا عثمان کشته شد؛ مردم مدینه، آنهایی که از دست مظالم عمّال و حکّام گذشته به تنگ آمده بودند2 بالاتّفاق از کوچک و بزرگ؛ زن و مرد؛ پیر و جوان؛ عرب و غیرعرب، به در خانه علی علیه السلام هجوم آوردند و یک صدا اعلام کردند یگانه شخصیّت لایق خلافت اسلامی، اوست و او باید خلافت را بپذیرد.3 به قدری اصرار و ازدحام و اظهار رضایت کردند که خودش می فرماید: «چیزی نمانده بود

مبارزه بافساد درحکومت علوی ع

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

از اهداف بلند انبیا (ع) می توان «برقراری قسط و عدل در جامعه» و «حمایت از محرومان و مبارزه با ستمگران» و «برقراری نظم و انضباط و حاكمیت قانون عدل و قانون خدا در جامعه» و «برقراری امنیت فردی و اجتماعی» و «برخورد با عوامل ناامنی و فتنه و فساد» و «ایجاد محیطی سالم و سازنده و پاك و شایسته برای رشد استعدادها و فضایل» و «ارتقای سطح بینش مادی و معنوی جامعه بشری» و «فضاسازی برای عزت و كرامت انسانها و تكامل الهی جامعه» را شمرد.
البته، محدود كردن كارایی ادیان الهی به بُعد حكومت و برقراری اهداف

تربیت سیاسی کارگزاران در مدرسه امام علی علیه السلام

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

چکیده:
نهج البلاغه پس از قرآن کریم، سرچشمه زلال معارف الهی است. گذشته از معارف الهی، بسیاری از مسائل سیاسی، اجتماعی و حوادث تاریخی نیز در آن بیان شده و معیارهای اخلاقی و راه کارهای عملی فراوانی برای حل مشکلات اجتماعی و رفع بحران های سیاسی در این کتاب شریف ارائه گردیده است. این مجموعه همچنین با گفته های آن حضرت، تصویری از حکومت جائر مخالفان نظام علوی می نمایاند که اشراف شهوتران و طغیانگر در آن ایفای نقش می کردند. علاوه بر این، نهج البلاغه، اصول و روش های تربیتی را نیز به تصویر می کشد. عهدنامه

X