غزوات پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله)، از حساس ترین و پربارترین دستاوردهای جامع و سرنوشت ساز برای اسلام و مسلمین به شمار می رود. این صحنه ها نه تنها شیوه درست برخورد و مقابله و دفاع در برابر دشمن را آموزش می دهد، بلکه مطالعه و بررسی رفتار، گفتار و تدابیر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در آن ها، سرشار از نکته های بدیعی است که به کارگیری آنها، گره گشای بسیاری از مشکلات، به هنگام بحران و تنگنا در صحنه های نبرد است.یکی از این حوادث پر ماجرا و آموزنده، جنگ خندق یا احزاب است که در آن همه
زندگانی امیر المؤمنین (ع)
(دانشجوی ارشد تاریخ تشیع) محقق سیده نرجس حسینی اندرور
چکیده
حجر بن عدی کندی یکی از شخصیتهای برجسته صدر اسلام می باشد.ایشان از فضلا و راهب اصحاب رسول الله (ص) است. ایشان در سال دهم به دیدار پیامبر (ص) رفتند و آنجا اسلام آوردند. در عهد عمر در جنگهای قادسیه جلولا و حلوان علیه ایرانیان شرکت داشت وی در جنگ با رومیان نیز بود و در همان زمان محل شهادتش سرزمین مرج العذرا را که فتح کرد او جزو معترضان به سیاستهای عثمان بود و به همین دلیل به شام تبعید شد. بعد از عثمان با علی (ع) بیعت نمود و تا پایان بر سر پیمانش بود
حضرت علی علیه السلام در واپسین لحظات زندگی تمام مسلمانان چنین وصیت فرمود: شما را به پرهیزکاری سفارش میکنم و به اینکه کارهای خود را منظم کنید و اینکه همواره در فکراصلاح بین مسلمانان باشید. سخنان امام علی علیه السلام پیش از شهادت مشهور در میان علماى شیعه این است که امام در سحرگاه نوزدهم ماه مبارک رمضان سال چهلم هجری ضربت خورد، و درشب بیست و یکم وقتی یک سوم از شب گذشته بود به شهادت رسید. در این شب امام علیه السلام فرزندان و اهل بیت خود علیهم السلام را جمع کرد و با ایشان وداع فرمود که : «خداوند پس
اسوه ای کامل
حضرت علی علیه السلام از زمان ظهور اسلام همواره در جبهه ی حقّ بود و رفتار و شجاعت و جوانمردی اش تصویری زیبا از اسلام را متجلّی می کرد. او جلوه ی واقعی و کامل حق به شمار می آید. در کردار، جهاد، ایثار، تقوا، پاسداری از اسلام، ستیز با شرک، و در دانش، ایمان و عمل صالح، عالی ترین نمونه از تربیت شدگان مکتب قرآن و رسول بود. حضرت علی علیه السلام از آغاز بعثت رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در راه حق مجاهده کرد و هیچ گاه برای هوای نفس و قدرت طلبی دست به شمشیر نبرد. او در تمام جنگ های
چرا حضرت علی (ع) را از بین صحابه پیامبر افضل و برتر است؟چرا امام علی (ع) بر سایر صحابه پیامبر (ص) برتری دارد؟
مقدمه: برتری علی بن ابوطالب (علیهالسّلام) در بین افراد بشر حقیقتی است غیر قابل انکار، زیرا کتاب و سنت این اعتقاد را تایید و آن را اثبات میکند
روایات فراوانی بر برتری علمی امام علی(ع) نسبت به سایر صحابه دلالت دارد؛ از جمله: «من شهر علم هستم و علی دروازه آن است». پیامبر(ص) یکی از منابع علم امام علی(ع) بودند.
و فرستادن مقداد برای پرسش یک حکم شرعی از
این نوشتار به نقل سخنان امیر المومنین علیه السلام به روایت ابومنصور ثعلابی اختصاص دارد ثعلابی این سخنان را بعنوان مثل نقل کرده است. این احادیث از رسائل ثعلابی که در حاشیه کتاب الفوائد و القلائد چاپ شده ، انتخاب گردیده است اهمیت این احادیث که بعنوان مثل انتخاب شده اند در این است که سابقه جمع آوری سخنان امیرالمومنین را در بین اندیشمندان اسلامی به جز سید رضی و نهج البلاغه نشان می دهد
چرا حیدرکرار لقب اختصاصی امام علی (ع) است؟چرا به امام علی (علیه السلام) حیدرکرار می گفتند؟
مقدمه: از ویژگیهای زبان عربی آن است که برای یک چیز به لحاظ ویژگیهای مختلف نام های متعدد قرار می دهد. در زبان عربی حیدر به معنای «شیر»(نماد شجاعت و شکست ناپذیری).
«کرار» به معنای کسی است که درهنگام جنگ، پی در پی و بسیار حمله کند. بسیار حمله برنده، به تکرار هجوم برنده، لقب علی (ع)، وی بدون ترس به صف دشمن حمله می کرد.
برگردنده، باز گردنده، حمله کننده پیاپى، از القاب
علامه محدث ابوالیسر جمال الدین عبدالعزیز محمد صدیق حسنی غماری مغربی طنجی، محدث بزرگ اهل سنت است، وی پیرامون محبت اهلبیت علیهم السلام به ویژه امام علی بن ابی طالب علیه السلام، بحث ها و مناظرات جدی با نواصب داشت. ازجمله پاسخ به کلام ابوبکر بن العربی مالکی انسی معافری که در کتاب ، عارضة الاحوذی (شرح سنن ترمذی)، احادیث فضائل را مورد انکار، تاویل، تضعیف و تخفیف قرار داده است
چرا امام علی (ع) نسبت به همه انبیاء غیر از خاتم انبیاء (ص) برتری دارد؟
مقدمه: یکی از ویژگیها و فضائل امیرمؤمنان (علیهالسّلام) افضلیت و برتری آن حضرت نسبت به همه انبیاء غیر از خاتم انبیاء است. دررابطه با دلیل این مسأله ابتدا باید توجه داشته باشید که نوعا در مسائل مختلف سه گونه استدلال وجود دارد:
استلال عقلى و استدلال نقلى واستدلال حسى؛ دلایل عقلى در رابطه با امور کلى مى باشند و در چنین موردى که مقایسه دو امر جزئى است نباید در جست وجوى آن بود. زیرا امور
چکیده
صنعت نقوط، فنّی بلاغى است که از نخستین سدههاى ظهور اسلام وجود داشته است. این صنعت براى نخستین بار در کلام امیرالمؤمنین علىعلیه السلام متجلّى شد؛ ایشان بدون یادداشت و فیالبداهه، سخنانی بیان فرمودند که در آن فقط از حروف بینقطه بهره بردهاند. این صنعت که از مشکلترین و زیباترین صنایع در بلاغت به شمار مىرود در آثار عرب و فارسی زبانان قابل مشاهده است. نوشتار حاضر به معرفی و تصحیح خطبهای بینقطه در مدح امیرمؤمنان علیه السلام میپردازد که توسط علیقلیمیرزا اعتضادالسلطنه (از